IT-Security

Rapporteren uw medewerkers beveiligingsproblemen snel genoeg... of zelfs helemaal niet?

Hoe sneller uw werknemers een potentieel cyberbeveiligingsprobleem melden, hoe minder schade er aan uw bedrijf wordt toegebracht. Maar hoe kunt u een snelle melding stimuleren? Hier delen we enkele goede ideeën.

Je team snel veiligheidsproblemen laten melden is belangrijk voor je bedrijf… maar misschien iets waar je nog niet eerder aan gedacht hebt.

U denkt misschien dat u met zoveel technische beveiligingstools gedekt bent. Maar raad eens? Uw werknemers zijn uw eerste verdedigingslinie en zij zijn onvervangbaar als het gaat om het signaleren en rapporteren van beveiligingsrisico’s.

Stelt u zich dit eens voor: Een van uw werknemers ontvangt een e-mail die er verdacht uitziet en afkomstig lijkt te zijn van een vertrouwde leverancier. Het is een klassieke phishingpoging (waarbij een cybercrimineel een e-mail stuurt en zich voordoet als iemand anders om uw gegevens te stelen).

Als de werknemer het van zich afschudt of denkt dat iemand anders het wel zal afhandelen, kan die onschuldig ogende e-mail leiden tot een grootschalig datalek, wat je bedrijf veel geld kan kosten.

De waarheid is dat minder dan 10% van de werknemers phishing e-mails rapporteert aan hun beveiligingsteams. Dat is schokkend laag. Waarom? Nou:

– Ze beseffen misschien niet hoe belangrijk het is
– Ze zijn bang om in de problemen te komen als ze het fout hebben
– Of ze denken dat het iemand anders zijn werk is

En als ze al eerder voor beveiligingsfouten zijn uitgescholden, zullen ze nog minder snel hun mond open doen.

Een van de grootste redenen waarom werknemers geen melding maken van beveiligingsproblemen is dat ze het gewoon niet snappen. Ze weten misschien niet hoe een beveiligingsrisico eruit ziet of waarom het melden ervan cruciaal is. Dit is waar voorlichting om de hoek komt kijken, maar niet het saaie, jargon gevulde soort.

Zie cyberbeveiligingstraining als een boeiende en interactieve ervaring. Gebruik voorbeelden en scenario’s uit de praktijk om te laten zien hoe een klein probleem kan uitgroeien tot een groot probleem als het niet wordt gemeld.

Simuleer phishing-aanvallen en laat de mogelijke gevolgen zien. Maak duidelijk dat iedereen een belangrijke rol speelt in het veilig houden van het bedrijf. Als werknemers begrijpen dat hun acties een ramp kunnen voorkomen, zullen ze gemotiveerder zijn om verdachte zaken te melden.

Zelfs als uw werknemers een probleem willen melden, kan een ingewikkeld meldingsproces hen tegenhouden. Zorg ervoor dat uw meldproces zo eenvoudig en duidelijk mogelijk is. Denk aan gemakkelijk toegankelijke knoppen of snelle links op het intranet van uw bedrijf.

Zorg ervoor dat iedereen weet hoe ze een probleem moeten melden. Met regelmatige herinneringen en duidelijke instructies kom je al een heel eind. En als iemand iets meldt, geef hem dan onmiddellijk feedback. Een simpel bedankje of erkenning kan hun gedrag versterken en hen laten zien dat hun inspanningen er toe doen.

Het draait allemaal om het creëren van een cultuur waarin het melden van beveiligingsproblemen wordt gezien als een positieve actie. Als werknemers het gevoel hebben dat ze worden veroordeeld of gestraft, zullen ze hun mond houden. Leiders in uw bedrijf moeten de toon zetten door open te zijn over hun eigen ervaringen met het melden van problemen. Als de grote baas openlijk over beveiliging praat, stimuleert dat iedereen om hetzelfde te doen.

U kunt zelfs overwegen om binnen verschillende afdelingen beveiligingskampioenen aan te stellen. Dit zijn de contactpersonen voor hun collega’s, die ondersteuning bieden en het meldingsproces minder intimiderend maken. Houd beveiliging een regelmatig terugkerend gespreksonderwerp zodat het in ieders geheugen gegrift blijft.

Vier ook de leermogelijkheden die voortkomen uit gemelde incidenten. Deel succesverhalen waarin het melden hielp om een ramp te voorkomen. Dit is niet alleen educatief, maar motiveert uw team ook om hun ogen open te houden en hun mond open te doen.

Door het gemakkelijk en lonend te maken voor uw werknemers om veiligheidsproblemen te melden, beschermt u niet alleen uw bedrijf, maar bouwt u ook aan meer betrokken en proactieve werknemers.

Moedig open communicatie en voortdurend leren aan en vermijd dat iemand voor zijn fouten wordt uitgescholden. Hoe sneller problemen worden gerapporteerd, hoe eenvoudiger en goedkoper ze te verhelpen zijn, zodat uw bedrijf veilig en bloeiend blijft.

Dit is iets waar we bedrijven regelmatig mee helpen. Als we u ook kunnen helpen, neem dan contact met ons op.

 

Gerelateerde artikelen