Terug naar overzicht

Wil je meer weten over IT?

Lees alle handige tips via onze blog!

stay informed

Maak je VoIP netwerk kogelvrij maken (Zes tips om je VoIP tegen cyberaanvallen)

malte-helmhold-WKyWsmI6M7Y-unsplash.jpg

Bijna geen enkel telefoonsysteem in een bedrijf verslaat VoIP als het op efficiëntie en flexibiliteit aankomt. Maar het is niet immuun voor cyberaanvallen. Ontdek hoe je je VoIP ASAP kunt beveiligen.

Wat voor communicatiesysteem gebruik je voor je bedrijf?

Ik vroeg het omdat veel moderne bedrijven nu overgeschakeld zijn op het Voice Over Internet Protocol (VoIP). Met deze technologie kunnen werknemers telefoongesprekken voeren met alleen hun internetverbinding.

Het is vaak een verstandige keuze als je bedenkt dat het gebruik van VoIP verschillende voordelen voor een bedrijf oplevert.

Tot de voordelen behoren lagere bedrijfskosten, meer gemak dan traditionele diensten, grotere toegankelijkheid, hogere schaalbaarheid, en de mogelijkheid om te multitasken. VoIP heeft ook geavanceerde functies voor teams van allerlei omvang, is volledig draagbaar, en biedt een superieure spraakkwaliteit.

VoIP systemen hebben echter ook beperkingen, met cyberaanvallen als hun grootste nadeel.

Het goede nieuws is dat het mogelijk is om het VoIP systeem van een bedrijf tegen hackers te beschermen. En als je dit al in je bedrijf geïmplementeerd hebt, is het nog niet te laat om het te beveiligen.

Lees verder om de meest voorkomende bedreigingen voor je netwerk te ontdekken en tips om ze te voorkomen.

DE NOODZAAK VAN VOIP BESCHERMING

https://pixabay.com/illustrations/cyber-attack-encryption-smartphone-4444448/

Alle VoIP systemen hebben een stabiele internetverbinding nodig om goed te kunnen werken. Jammer genoeg maakt hun betrouwbaarheid op het internet ze kwetsbaar voor allerlei beveiligingsproblemen.

Enkele van de meest voorkomende zijn:

BEVEILIGINGSPROBLEEM #1. ONTZEGGING VAN DIENST

Denial of Service (DoS) is een veel voorkomende bedreiging voor VoIP systemen bestaande uit aanvallen die bedoeld zijn om een machine of netwerk plat te leggen en onbereikbaar te maken voor gebruik.

Wanneer dit gebeurt, kunnen legitieme gebruikers van VoIP technologie geen toegang krijgen tot hun informatiesystemen en toestellen. En call centers kunnen te maken krijgen met een lagere gesprekskwaliteit, uptime, en latency.

BEVEILIGINGSPROBLEEM #2. War Dialing

War dialing is een aanval die de private branch exchange (PBX) van het bedrijf controleert en scant naar andere telefoonnetwerken. Dit betekent dat hackers nummers kunnen kiezen en verbinding kunnen maken met modems en andere extensies.

BEVEILIGINGSPROBLEEM #3. TOLFRAUDE

Tolfraude is een bedreiging die bestaat uit het maken van oproepen naar buitenlijnen vanuit het bestaande systeem van een bedrijf.

Hackers zullen bijvoorbeeld dure internationale nummers bellen met de bedoeling om tol te heffen op je bedrijf.

BEVEILIGINGSPROBLEEM #4. PHISHING

Dit is een veel voorkomende bedreiging waarbij aanvallers frauduleuze berichten sturen die bedoeld zijn om slachtoffers te verleiden gevoelige informatie prijs te geven. Vaak geven de nietsvermoedende slachtoffers informatie prijs over wachtwoorden, interne IP netwerken, en soortgelijke gegevens.

BEVEILIGINGSPROBLEEM #5. MALWARE

Het is een bedreiging waarbij aanvallers kwaadaardige software installeren via e-mail of telefoon. Een bestand of code wordt over een netwerk bezorgd en heeft tot doel de informatie in een systeem te infecteren, te stelen of te onderzoeken.

Nadat ze het systeem met malware besmet hebben, kunnen VoIP hackers je netwerk binnendringen en toegang krijgen tot kritieke bedrijfsinformatie

BEVEILIGINGSPROBLEEM #6. ONDERSCHEPPEN VAN OPROEPEN

De aanvaller van gespreksonderschepping gebruikt onbeveiligde netwerken om het Session Initiation Protocol (SIP) verkeer te onderscheppen dat dient om real-time spraak- en videosessies op te starten, te onderhouden en te beëindigen.

Een slachtoffer van een gespreksonderscheppingsaanval kan worden omgeleid naar een andere lijn die door de hacker gehost wordt, bijvoorbeeld

 

 

6 TIPS OM DE VEILIGHEID VAN VOIP OP TE VOEREN

Gezien de verscheidenheid aan bedreigingen die aanvallers aan VoIP systemen opleggen, is het nodig om je VoIP beveiliging ASAP te optimaliseren.

Hier zijn 6 waardevolle tips om je op weg te helpen.

TIP #1. STEL EEN FIREWALL IN

Beveiligde firewalls zijn noodzakelijk voor alle VoIP systemen. Het is belangrijk dat je VoIP software en hardware firewalls de informatie die in en uit het systeem gaat scannen en ervoor zorgen dat het veilig is.

Als spam of een bedreiging je kant op komt, identificeert de firewall die en krijgt er controle over, zodat je systeem afgeschermd is van de aanval.

Ook zal een goede firewall de gegevenspakketjes die je verstuurt ongehinderd laten reizen.

TIP #2. GEBRUIK STERKE WACHTWOORDEN

Je VoIP systeem is niet anders dan alle andere software of platforms die je gebruikt om gevoelige informatie te verwerken. Daarom moet het beschermd worden met sterke en regelmatig bijgewerkte wachtwoorden.

Streef naar combinaties van minstens 12 tekens, waaronder cijfers, hoofd- en kleine letters, en speciale symbolen. En voor de ultieme bescherming kies je wachtwoorden die uit een willekeurige tekenreeks bestaan.

Het is van cruciaal belang om een wachtwoord in te stellen zodra je je VoIP systeem instelt. Anders is de kans groot dat je het later vergeet.

Bedenk ook dat sommige VoIP telefoons met vooraf ingestelde wachtwoorden komen, die vaak openbaar beschikbaar zijn. Daarom moet je de jouwe veranderen zodra je de kans krijgt.

Probeer in het ideale geval je wachtwoorden om de drie maanden te veranderen.

TIP #3. BEPERK HET BELLEN

Veel VoIP aanvallen gebeuren door tolfraude. Dus, als je bedrijf lokaal werkt, is het niet nodig om de internationale beloptie ingeschakeld te hebben. Zo sta je aan de veilige kant en voorkom je dat je dure rekeningen betaalt waar je niet eens verantwoordelijk voor was.

Je kunt je VoIP dienst 1-900 nummers laten blokkeren om tolfraude te voorkomen

TIP #4. MOEDIG JE TEAM AAN VERDACHT GEDRAG TE MELDEN

Veel van de VoIP aanvallen komen aan door onverantwoordelijk gedrag. Om dit te voorkomen onderwijs je je team over hoe ze het beste hun werk kunnen doen zonder de beveiliging van het systeem aan te tasten.

Om te beginnen moeten ze weten hoe ze ongewone netwerkactiviteit moeten opmerken, met wachtwoorden moeten omgaan, en verdacht gedrag moeten melden. Ze moeten ook spookoproepen en vermiste voicemails melden wanneer ze ontvangen worden. Personeel moet ook de voicemail niet te lang bewaren.

De realiteit is dat cybersecurity training tijdens de onboarding soms niet genoeg is. Daarom moet je periodieke training doen om je VoIP steeds veilig te houden.

TIP #5. DEACTIVEREN VAN HET GEBRUIK VAN DE WEBINTERFACE

Idealiter deactiveer je de webinterface die voor je VoIP systeem gebruikt wordt.

Waarom?

Het gebruik van telefoons op een desktop computer opent een gebied van zwakte voor aanvallers. Het is voldoende als een enkele telefoongebruiker ten prooi valt om het hele systeem bloot te stellen aan een externe partij. Al je gegevens kunnen daardoor in tekstformaat gestolen worden.

Dus, tenzij het absoluut noodzakelijk is dat je de webinterface gebruikt, zorg er dan voor dat je die heel streng beveiligt.

TIP #6. GEBRUIK EEN VPN VOOR TELEWERKERS

Virtuele Privé Netwerken (VPN's) zijn geweldige software die verkeer versleutelt, ongeacht de locatie van je werknemer.

Je kunt zo'n netwerk opzetten voor je personeel op afstand om gegevenslekken en -inbreuken te voorkomen. Het goede nieuws is dat het gebruik van deze dienst de gesprekskwaliteit niet vermindert.

(HER)CONTROLE KRIJGEN OVER JE VOIP BEVEILIGING

VoIP systemen zijn een fantastisch alternatief voor vaste lijnen. Ze bieden immers veel meer mogelijkheden en flexibiliteit tegen een fractie van de kosten. Maar hun betrouwbaarheid op het internet maakt ze ook vatbaar voor cyberaanvallen.

Als je net een VoIP systeem voor je bedrijf hebt opgezet of er aan denkt er een te beginnen, moet de beveiliging ervan je eerste prioriteit zijn. Loop niet het risico ten prooi te vallen aan tolfraude, malware, phishing, en andere aanvallen. Neem de tijd om je bedrijf te beveiligen door de tips uit dit artikel te volgen.

En als je meer hulp nodig hebt om deze veranderingen door te voeren of verder wilt praten over de beveiliging van je bedrijfs VoIP systeem, neem dan contact met ons op en we kunnen een gesprek van 10-15 minuten opzetten.

 

Artikel gebruikt met toestemming van The Technology Press.

Voel je je niet thuis in IT? Krijg volledige controle over de IT van je bedrijf! Gebruik onze checklist en laat alle frustraties achterwege.

DOWNLOAD JE CHECKLIST
Ook interessant voor je vrienden?Deel dit artikelLinkedinMail